veludstyret garderobe

En af forudsætningerne for at man kan være med til alle de ting der arrangeres i vuggestuen, kræver det at der er styr på garderoben. Dit barns garderobe er både den der er når man kommer ind, samt den kasse der er med tøj på badeværelset. I Æblehaven plasker vi i vandpytter, leger med mudder, hælder selv op i kopper og tallerkener. Derfor sker det, at der spildes på tøjet, der kommer vand i skoene og lignende.

En god veludstyret garderobe består af følgende:

Overtøj til årstiden:

ex.

Flyverdragt, regntøj, termotøj, støvler, sko, hue og vanter

Vi oplever at termotøj og regntøj bruges hele året.

Der skal desuden være mindst 2 sæt tøj fra inderst til yderst:

2x sæt undertøj/body

2x par sokker

2x bukser og bluser

Når barnet viser tegn til at ville - opfordrer vi dem til at prøve at gå på toilettet. Når den tid kommer, er det tid til at skifte fra bodystocking til undertøj.

Generelt er det en god ide at børnene har tøj på, som de let selv kan tage af og på ex. bløde bukser med elastik i frem for stramme cowboybukser. Vi øver meget selvhjulpenhed med børnene, og ved at give dem bløde buksker på, kan de selv mestre at tage dem af og på.