Måltids- og sukkerpolitik

I Æblehaven har vi ikke en decideret sukkerpolitik - men en måltidspolitik.

Vores madmor Susanne sørger for at næringsindholdet til børnene er optimalt. Susanne laver mad efter sundhedsstyrelsens anbefalinger - og som udgangspunkt spiser alle børn det mad som Susanne laver.

Udover den madplan der laves, tilbyder Susanne at lave vegetarkost. Hvis barnet er allergisk over for en fødevare, er dette heller ikke et problem.

Når børnene er under 1 år, vil den mælk de tilbydes være modermælkserstatning. Når man er over 1 år tilbydes man alm. mælk.

Sukker:

Susanne bruger sukker i maden som et krydderi. Til begivenheder i forbindelse med en tradition (fastelavn, jul osv.) kan vi vælge at der serveres kanelsukker til risengrøden, eller der måske er lidt glasur på en bolle. Men det er ikke noget der serveres til hverdag.

Til fødselsdage må barnet gerne dele noget ud, men det skal være uden sukker. Vi lægger vægt på at det er barnet der fejres, og fokus skal ikke være på maden der deles ud. Når det så er sagt, synes de fleste børn der er blevet lidt større, at det er sjovt at dele ud. Her kan forældre tage frugt, boller eller andet sukkerfrit med.